Heb je er wel eens over nagedacht om een specialist in te huren? Waarschijnlijk wel. Anders had je immers je eigen gaatjes gevuld, je been in het gips gedaan, je ogen gemeten en je hypotheek geregistreerd in het daartoe bestemde register. Waarom denk je er dan níet over na als het gaat om je bedrijfsvoering? Je hebt het idee dat je alles alleen moet doen en dat je alles het beste kunt. Dat is simpelweg niet zo! Je zult de touwtjes van tijd tot tijd uit handen moeten geven om stappen te maken. Denk bijvoorbeeld eens aan je SEO laten doen door een professional. Dit zal je veel kostbare tijd besparen, het zal de resultaten verbeteren en het zal je in staat stellen aan je bedrijf te werken op de manier waar jij goed in bent. Kortom, je SEO laten doen, is een goed idee. Maar hoe doe je dat? 

Stap 1 van je SEO laten doen: jouw behoeften in kaart brengen

Het allerbelangrijkste als je iemand inhuurt, is dat je tevreden bent. Je wilt waar voor je geld krijgen als je kiest voor je SEO laten doen. Wat dat precies in jouw situatie is, kunnen we niet voor je bepalen. Wél kunnen we je vertellen wat je als eerste zult moeten; je behoeften in kaart brengen. Het is daarvoor wel belangrijk dat je een beetje verstand hebt van SEO en de te verwachten resultaten, je zult jezelf daarom enigszins moeten inlezen. Zet eens voor jezelf op een rijtje wat je verwacht, wat je ervoor wilt betalen, wat je nodig hebt, wat voor gegevens je moet aanleveren, wat voor manier van samenwerken je prettig vindt en ga zo maar door. Dit is de eerste én de belangrijkste stap van je SEO laten doen. 

Stap 2: een match zoeken

Waarom de vorige stap het belangrijkste is en niet deze stap? Omdat de vorige stap de basis is! Je kunt altijd nog verder zoeken als er geen match is. Wel is het belangrijk dat je met enkele professionals in gesprek gaat om te kijken wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Je zult tijdens deze gesprekken goed leren wat je kunt verwachten van iemand, wat de norm is in de branche en waar je allemaal aan moet denken. Neem hier de tijd voor. Ga niet over één nacht ijs en laat het allemaal op je inwerken, en plan ook vooral meerdere gesprekken met verschillende bedrijven in. Op deze manier kun je alles met elkaar vergelijken en een helder beeld krijgen van wat je zoekt en wie daarbij matcht. 

Stap 3: afspraken maken

Dan is het nu tijd voor de laatste stap van je SEO laten doen; het maken van duidelijke afspraken over de samenwerking. Briefings, de manier van werken en de te verwachten resultaten; breng het duidelijk in kaart zodat je niet voor teleurstellingen komt te staan en zodat je altijd een poot om op te staan hebt.